Nieuws!

Het laatste nieuws ontremd wetgeving, media en fokkerij

Op deze pagina delen wij alle nieuws gerelateerde berichten over Retromopsen. Denk aan artikelen in magazines en kranten, tv-programma’s en nieuwsartikelen.

• Evenement: Retromopsendag 2024!

Lid worden van de vereniging

Ben je in het bezit van een retromopsje of wil je graag een retromopsje, dan kun jij je aanmelden als lid. je ontvangt dan vier keer per jaar de digitale nieuwsbrief met daarin aankondigingen van dekking en geboorte. Je vind daar eventuele nieuwe wet- en regelgeving. Volgend jaar zullen we ook leuke activiteiten organiseren waar je als lid van harte welkom bent, de data zullen gepubliceerd worden in onze nieuwsbrief.

Nieuwe criteria

Vandaag, 24 Augustus 2023, zal er een beleidsregel in de Staatscourant gepubliceerd worden waarin de zes criteria uit het rapport “Fokken met kortsnuitige honden” zijn opgenomen. Deze regels gaan, voor zover nog niet van kracht, per direct in.

Artikel in Dibevo vakblad

Wederom een leuk artikel! Dit keer was Retromopsen kennel Nose for Quality te vinden in het Dibevo vakblad. Dibevo is de brancheorganisatie voor de huisdierenbranche en besteedt deze keer aandacht aan de situatie rondom kortsnuitige rassen. Ook hierin is de retromops genoemd als goed en gezond alternatief, waar wij natuurlijk ontzettend trots op zijn!

Fokstrategieën

Hier staat een duidelijke uitleg over wat outcross is, de voordelen van outcross en hoe je dit het beste kunt toepassen. Het artikel kunt u ook downloaden op de website.

Dierenpraat TV

Op 28-03-2022 heeft dierenpraatTV een mooi en duidelijk informatief filmpje upload op youtube over “Gevaren van honden met een korte snuit 😨”. in dit filmpje gaan ze langs bij Retro mopsfokker Meranda Sterk van Dexterous Rascals.

,

Rapport fokken met kortsnuitige honden

Deze brief gaat over de hondenfokkerij in de bijlage op de webiste vind je het volgende “voortgangrapportage Fairfok 2019” en “Fokken met kortsnuitige honden” Hier moet iedere fokker zich aan voldoen volgens de wet.

Artikel in “onze hond”

Vandaag in de uitgave van Onze Hond een stukje over kortsnuiten waarin Retromopsen kennel Nose for Quality aan bod komt over het gezonde alternatief van de Mopshond met korte snuit, de retromops.

Verklaring outcross met kortsnuiten vanuit de overheid

een openbare brief van voormalig minister van landbouw, natuur en voedselkwaliteit Carola Schouten te lezen. Deze gaat over correspondentie met de Raad van beheer over het tijdelijk toestaan van outcross met kortsnuitige rassen. Hierin verklaard mevrouw Schouten dat een ouderdier met een snuitlengte van minder dan een derde ten opzichte van de schedellengte enkel gecombineerd mag worden met een ouderdier die een snuitlengte van meer dan een derde heeft ten opzichte van de schedellengte.

, ,